>
יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



נשים

דף הבית » נשים » בנימה נשית זו


הלכות פורים לסטודנטית


21/03/2016
האם נשים חייבות במשלוח מנות ובמתנות לאביונים? ומה דינה של סטודנטית שמתגוררת במעונות?


מאת: הרב ד"ר חנן יצחקי, רב מכללת אפרתה בירושלים

 

תענית אסתר: לאחר שניתן ליהודים לעמוד על נפשם, הם נלחמו באויביהם בי"ג באדר, והמנהג המקובל היה שלא אוכלים עד הניצחון (בדומה לסיפור על יהונתן ויערת הדבש) וכך מתעוררים לתשובה שמזדככים מהחומריות, ומחזירים את הרוחניות למרכז.

השנה מתענים ביום ד' י"ג באדר ב'.

לפי זמן ירושלים, תחילת הצום בשעה 4:08 בבוקר. צאת הצום בשעה 18:15 בערב.

זכר למחצית השקל: נוהגים לתת צדקה בחודש אדר זכר למחצית השקל שהיו נותנים באדר לצורך קרבנות הציבור של השנה כולה. טוב לתת לפני כניסת חג הפורים, כדי שהשקלים יהוו כפרה ותשובת נגד לשקלים שהמן אמר לשקול לגנזי המלך.

לגבי הסכום שצריך לתת יש מנהגים שונים, וכל המוסיף בצדקה תבוא עליו ברכה.

שבת זכור: לדעת רוב הפוסקים נשים אינן חייבות במצוות זכירת עמלק, מכיוון שאינן מחויבות להילחם. אך יש שקבעו שכולם מסייעים במלחמה ולכן גם הן חייבות, וזו לא מצוות עשה שהזמן גרמא (שהרי ניתן לזכור זאת בכל זמן).

למעשה- לכתחילה טוב שנשים תשמענה את פרשת זכור, ומי שקשה לה- יכולה לקרוא את הפרשה בביתה מתוך החומש.

פורים:

 כידוע, בחג הפורים יש ארבע מצוות עיקריות: מקרא מגילה, משלוח מנות, מתנות לאביונים ומשתה ושמחה.


מגילה: גם נשים חייבות במקרא מגילה פעמיים, בלילה וביום. מכיוון שעיקר העניין הוא פרסום הנס, הרי ש'ברוב עם הדרת מלך', ולכל הפחות יש להשתדל לקראה במניין. ובדיעבד אפשר גם ביחיד ובברכה.

קריאת מגילה לנשים: לרובם של הפוסקים- אישה יכולה להוציא נשים אחרות בקריאת מגילה, ויש לברך כמו הגברים. [אמנם יש פוסקים שאומרים שאשה לא יכולה להוציא נשים רבות (משנ"ב), ויש אומרים שבקריאה עבור נשים אין לברך (בן איש חי, כף החיים)]. לכן, כדי לצאת ידי כל הדעות, עדיף לשמוע את המגילה בבית הכנסת – שברוב עם יש יותר פרסום הנס.

משלוח מנות: הרעיון הוא להרבות באהבה וברעות בין האנשים. ויש לשלוח לפחות 2 מנות לאדם אחד, גברים ונשים חייבים במצווה. יש לשלוח 2 מנות שונות, ולרוב הפוסקים גם משקה חשוב (יין, בירה, מיץ טבעי וכיו"ב) נחשב כמנה. יש לשלוח דווקא דברי מאכל, שמוכנים לאכילה, ואין צורך לבשלם.

מתנות לאביונים: המצווה נאמרה בלשון רבים, וכן יש לתת 2 מתנות, ל-2 אביונים (כלומר , לכל אביון מתנה אחת)- ודווקא כסף או דבר מאכל, כדי שיוכל ליהנות מזה כבר בסעודת פורים.

כתב הרמב"ם: מוטב לאדם להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בסעודתו ובשלוח מנות לרעיו, שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומיםואלמנות וגרים, שהמשמח לב האומללים האלו דומה לשכינה, שנאמר: "להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים".

משתה ושמחה: עיקר מצוות משתה ושמחה היא ביום הפורים, ואמנם גם בליל פורים יש להרבות קצת במאכל ומשתה. יש עניין מיוחד לשתות יין, כי נס הפורים נעשה על ידי יין, וגם לנשים יש מצווה להרבות בשתיית יין, אך יש להיזהר מאוד משכרות.

סטודנטיות שמתגוררות במעונות וכד', והבית שלהם נמצא בעיר פרזות, ולהפך: כידוע, בעיר מוקפת חומה מימות יהושע בן נון (כמו ירושלים)[1]- חוגגים את חג הפורים בט"ו באדר, ובערים אחרות (פרזות) חוגגים בי"ד.

הכלל הקובע הוא שחיוב מצוות הפורים (כולן), נקבע לפי מקומו של אדם ביום הפורים, ולא לפי דירתו הקבועה בכל השנה. והזמן הקובע לכך הוא עלות השחר, ולכן מי שהיה בעלות השחר של י"ד בעיר פרזות, הרי שמחויב בכל מצוות הפורים בי"ד באדר, ואם היה בעלות השחר של ט"ו בירושלים, הרי שמחויב בכל מצוות הפורים בט"ו.

ולכן, סטודנטית ירושלמית שרוצה להיות במסיבת פורים בליל י"ד מחוץ לירושלים, אם היא תחזור לירושלים לפני עלות השחר- לא תתחייב בכל מצוות הפורים, אך אם תישאר לישון- הרי שתתחייב בכל המצוות (וגם בקריאת המגילה של ליל י"ד).

סטודנטית מעיר פרזות שחגגה פורים בי"ד באדר, ורוצה להשתתף בחגיגות בירושלים, אם היא תגיע לירושלים רק בט"ו בבוקר- הרי שלא תתחייב במצוות הפורים בט"ו, וכן אם תהיה בירושלים רק בליל הפורים, ותחזור לעיר הפרזות לפני עלות השחר.

אם היא תישאר לישון- הרי שתתחייב שוב בכל המצוות.

מי שנמצאת בירושלים בשני הימים- חוגגת כמובן רק לפי ירושלים.

 

בברכת פורים שמח לכולן, אורה ושמחה וששון ויקר

חנן יצחקי, רב מכללת אפרתה

 

[1] לא נרחיב כאן לגבי מהם הגבולות המדוייקים של ירושלים, ישנו דיון ארוך בפוסקים ואף נכתבה על כך עבודת דוקטורט, של הרב יהודה זולדן. לא נסביר גם לגבי ערים נוספות שיש בהם ספק כגון: חברון, טבריה, לוד ועוד, ישנם דיונים רבים בפוסקים ואין כאן המקום לפרט.

 
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על הלכות פורים לסטודנטית
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines