>
יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



נשים

דף הבית » נשים » בריאות ותזונה


אוכל, קשב וריכוז


09/11/2015
טיפים להתנהלות יומיומית, תזונתית, לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז


הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירולוגית/התנהגותית בה הילדים סובלים מהפרעות בריכוז ובקשב. בקרב חלק מהילדים מופיעה גם בעיית התנהגות, אימפולסיביות ולעיתים פעילות יתר.
פעמים רבות ישנה השפעה של ההפרעה על אופן האכילה, כמות ובחירת המזון אשר מתבטאת בהשמנת יתר או רזון. לדוגמא, אם נשאיר את הילד לאכול לבדו נמצא אותו לעיתים לאחר זמן מה חולמני, משחק עם האוכל או פשוט עסוק במשהו אחר. אם יהיה עסוק במשחק או פעילות, לרוב ישכח לאכול, ולאחר מכן כשיהיה רעב מאוד יאכל את הדברים הראשונים שימצא בסביבה.
בנוסף לכך, ילדים הצורכים תרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז סובלים לרוב מאיבוד תיאבון לשעות ארוכות. לאחר שפעילות התרופה פגה, הרעב עלול לגרום לילד לאכול מכל הבא ליד ללא סינון. עינת ששון, הדיאטנית הראשית של צנטרום, נותנת כמה טיפים תזונתיים להורים לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז.

1.      רחוק מהעין רחוק מהלב. ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז נוטים לעיתים לפתח דפוסי אכילה שונים מילדים אחרים. במחקרים נראה כי ילדים אלו צורכים יותר שתייה ממותקת, אוכלים בתדירות גבוהה אך תכולת הפירות נמוכה יותר. נסו להרחיק מהבית שתייה ממותקת אך החזיקו פירות וירקות מגוונים שיוכלו לשמש גם לאכילה וגם לסחיטת מיץ, בעל ערך תזונתי גבוה ממיץ בבקבוק, במקרה הצורך.
2.      ארוחת בוקר. נסו להקפיד במיוחד על ארוחת בוקר, אם הילד מקבל או לא מקבל טיפול תרופתי. במידה והילד מקבל תרופה בבוקר, ארוחת הבוקר חיונית כיוון שיעברו שעות ארוכות של אכילה מעטה מאוד בעקבות נטילת הכדור, שעות בהן הילד יהיה בלימודים ויוציא אנרגיה. בנוסף, המזון יכול להקל על תופעות לוואי אפשריות אחרות של התרופה, כמו בחילות. במידה והילד אינו צורך תרופה והוא פעלתן ומוציא אנרגיה רבה, הרי הארוחה חיונית לו לשם שבירת צום הלילה ואספקת אנרגיה לשם הפעילות.
3.      נסו להיות גמישים יותר. כאשר עוסקים בתזונת ילדים ובני נוער, לרוב ההמלצה התזונתית המקצועית היא להרגיל את הילדים לסדר יום עם ארוחות קבועות המכילות מזון בעל ערך תזונתי גבוה. בילדים בעלי הפרעת קשב ההמלצה הזו פחות מעשית, וגמישות היא שם המשחק. אם הילד מטופל בתרופות לטיפול בהפרעה ואינו רעב בשעות הבוקר והצהריים אלא לאחר מכן, הקפידו שתהיה לו אפשרות מפתה כך שיאכל במשך היום פירות שהוא אוהב, מעדן, שקית אגוזים או חטיף בריאות. בשעה שפעילות התרופה פגה יש להגיש לילד ארוחה מלאה ומזינה. אם הילד מעוניין בתוספת, תנו לו, כך גם לגבי ארוחת לילה. במחקר שפורסם ב-2014 ונערך על תזונת ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז המטופלים תרופתית לעומת ילדים ללא ההפרעה, נראה כי בקרב הילדים המטופלים תרופתית כמות צריכת המזון נמוכה יותר במשך היום וגבוהה יותר בערב לעומת הילדים ללא הפרעת קשב אך עדיין סך הקלוריות וכן צריכת הוויטמינים והמינרלים היומית נמוכים יותר באופן משמעותי.
4.      צרו עניין באוכל. ילדים הם ילדים ואוהבים לשחק וליצור באוכל. נסו לתת לילד התעסקות מהנה עם האוכל בזמן הארוחה. הכינו מטבלי גבינה מותכת או גבינה בטעמים שונים ותנו לילד לטבול לחם, ירקות טריים ומבושלים בגבינה כך תגדילו את כמות הירקות והחלבון הנאכל. הכינו עם הילדים שייק פירות עם יוגורט, חלב או גלידת שמנת, וזאת במידה והילד נמצא במשקל נמוך וצריך העשרה. יתכן וההכנה העצמית תגרה את הילד לאכול יותר.
5.      צמצמו את האפשרויות. ילדים בעלי הפרעת קשב, לרוב, לא יקשיבו לסיפורים רבי מלל כולל תפריט ארוחה מורכב. הציגו עד שתי אפשרויות לבחירת הארוחה ותנו לילד לבחור. עמדו מולו וודאו שהקשיב לכם וענה מתוך מחשבה ולא מתוך אימפולסיביות או בחירת האפשרות הראשונה שהצעתם. במידה ותתנו אפשרויות רבות מידי יתכן וירצה לבחור מאוחר יותר או בכלל לא.
6.      טרנדים בתזונה. מספר מחקרים בוצעו על רכיבים בתזונה, תוספים או דיאטות מיוחדות שיכולות לעזור לסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז. חלק מההמלצות מבוססות מחקרים ותרמו לחלק גדול מהילדים שהשתתפו במחקר. המלצות אחרות אולי תרמו לחלק מהילדים אך לא הוכחו כיעילות במחקר מדעי. ההמלצות המוצעות לרוב קשורות ברכיבים שעשויים לשפר את תפקוד המוח והן: דיאטה עשירה בחלבון כמו ריבוי קטניות, גבינות ובשר העשויים לשפר את הריכוז, הפחתה בצריכת צבעי מאכל וחומרים משמרים, הפחתת פחמימות פשוטות כמו מאכלים המכילים סוכר, דבש, סירופ תירס, קמח לבן וכדומה, העשרת התפריט בפחמימות מורכבות כמו ירקות ופירות וכן העשרת התזונה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 המצויות בטונה, סלמון, אגוזי מלך, שמן קנולה וכדומה.
7.      השלמת התזונה היומיומית. ילדים רבים בעלי הפרעת קשב וריכוז אינם ניזונים באופן יומיומי מכל מגוון אבות המזון, ולכן עלולים עם הזמן לפתח מחסורים ברכיבים החיוניים לגדילה ולהתפתחות, במיוחד בגיל הילדות. עקב כך ניתן להוסיף לתזונה מולטיוטמין יומי, כגון צנטרום ג'וניור המכיל 22 ויטמינים ומינרלים ללא צבעי מאכל וללא תוספת סוכר.
 
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על אוכל, קשב וריכוז
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines