>
יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



נשים

דף הבית » נשים » בנימה נשית זו


החטא ועונשו


08/10/2015
פרשת השבוע: בראשית
מאת: רקפת ברכה
האם בשביל חטא אחד האנושות צריכה לסבול כל כך? נשים צריכות לסבול אלפי שנים בלידות? להיות מופלות ונשלטות?


באחד מערבי ימי הזיכרון בכיכר רבין, הראו ראיון מוקלט עם אישה ששכלה את בעלה במלחמת יום כיפור, ולאחר שנים גם את בנה. היא סיפרה שבזמנו, לאחר שבעלה גויס ביום כיפור, היא נכנסה לשכנתה בקיבוץ וראתה אותה ואת כל חברותיה צמות. היא אמרה להן שהיא לא מבינה למה הן צמות, והודיעה שהיא עצמה לא צמה, כי היא לא חושבת שעשתה משהו רע, ולא מגיעה לה שום עונש. 'גם היום, אני לא חושבת שמה שקרה זה עונש', הוסיפה וקולה נשבר 'כי אם זה עונש, זה אכזרי מידיי'.
*
סיפור גירושו של האדם הראשון מגן העדן מעורר הרבה תמיהות, וביניהן- האם העונש שקיבל פרופורציונאלי. האם בשביל חטא אחד האנושות צריכה לסבול כל כך? נשים צריכות לסבול אלפי שנים בלידות? להיות מופלות ונשלטות? האדם יצטרך לעבוד קשה ולאכול את לחמו בעצב? האנושות תאלץ להיאבק עם יצר הרע? והאם זה בכלל עונש, או שמא משהו אחר. ובכלל, גם מה החטא? הרי בעקבות החטא עיניהם של אדם וחווה נפקחו והם זכו בדעת. ולכן על פניו נראה שהחטא היה דווקא חיובי. וכי מה היה עדיף? חיים חסרי מודעות? חסרי הבנה מה טוב ומה רע?
פרשת שבוע - פרשת בראשית
*
הרמב"ם במורה נבוכים טוען כי לפני החטא הייתה לאדם ידיעה אובייקטיבית מהם אמת ושקר, ולאחר החטא האדם נפל להבחנה סובייקטיבית בין טוב ורע. כלומר- האדם לא זכה בדעת בעקבות חטאו, אלא ההיפך הוא הנכון. כתוצאה מהחטא האדם דווקא ירד ממדרגו השכלית (שהיא, לדעת הרמב"ם, גם צלם האלוהים שבו). מושגי האמת והשקר התערפלו, וכעת האדם יודע רק להבחין בין טוב ורע. טוב ורע אלו ערכים שנועדו לשמור על חברה תקינה וכד', והם אינם מוחלטים. האדם כבר אינו יודע להבחין בין הנכון לכוזב.
*
כשהאדם הקשיב לנחש הוא למעשה בחר בשקר, וכתוצאה מכך נפל לעולם בו הטוב והרע מתעתעים. מה שנחשב טוב בחברה אחת, לא יחשב כך בחברה אחרת. מטרת האדם היא למצוא את האמת המסתתרת בעולם זה ולבחור בה. כשהאדם ימצא אותה הפעם, היא כבר תמלא את כל ישותו ושום שקר חיצוני לא יצליח להסית אותו ממנה, כפי שעשה הנחש.
 
עלילות של סרטי קולנוע וספרים בנויות גם פעמים רבות לפי מבנה דומה: הגיבור נדחף ע"י כל מה שקורה בחייו לגילוי האמת שלו. למשל בספר "פרויקט רוזי"- גיבור הספר מחפש כלה לפי מה שהוא מגדיר כ'טוב', אך אט אט מתגלה לו ה'אמת'- שמי שבאמת טוב לו איתה זו מישהי אחרת בתכלית. ב"רודף העפיפונים" הגיבור החשיב כ'טוב' את התקבלותו ע"י אביו גם על חשבון פגיעה בזולת, אך לבסוף מתגלה לו ה'אמת'- כאומץ להגן ולשמור על אדם הקרוב לו.

 
גילוי האמת, יש לציין, הוא לרוב תהליך לא פשוט, וזאת משום שהשקר (כמו הנחש) מאוד משכנע. ויותר מזה- הוא עובד על החולשות של האדם (כמו בפרשה- העץ היה תאווה לעיניים). אם כן, איך האדם יוכל לזהות את השקר?
 
אחד הכלים הניתנים בפרשה הוא העובדה שהשקר לרוב נעים בהתחלה, אך לאחר מכן גורם לסבל, ומחליש את האדם. אדם וחווה בהתחלה נהנו מהפרי, אך מיד לאחר מכן חשו חסרי ביטחון ומפוחדים. האמת, לעומת זאת, גם אם היא לא נעימה בהתחלה, בטווח הרחוק יותר מחזקת את האדם.
 
כלי נוסף הוא שהשקר נותן לאדם תחושה שכל האחריות למצבו חיצונית לו, ולו אין שום מרחב פנימי של איזושהי בחירה. האדם האשים את חווה במצב, וחווה את הנחש.
 
כלי שלישי ומשמעותי הוא שהשקר, יפה ומשכנע ככל שיהיה, תמיד ייקח את האדם לכיוון ההפוך מזה שאליו הוא רוצה להגיע. הנחש סיפר לאדם וחווה שיהפכו להיות כמו אלוהים ("והייתם כאלוהים"), ולאחר מעשה הם הפכו לדבר הפוך בתכלית- מרוחקים מאלוהים ומתחבאים כאחרון החגבים. כך גם השקר- הוא ישכנע אותך ויספר לך שיוביל אותך אל הכבוד, ויוביל אותך אל הבושה. יספר שיוביל אותך אל האושר, ויוביל אותך לעצבות. יספר לך שיוביל אותך אל הקבלה העצמית, ויוביל אותך אל הדחייה.
 
מהמהלך הזה גם עולה שאלוהים לעולם לא באמת מעניש, גם אם כלפי חוץ זה נראה כעונש. אלוהים סולל לאדם את הדרך לתיקון. האדם הראשון לא היה חזק מספיק כדי לבחור באמת,  וכעת יצטרך לרדת ולבחור בה מתוך ניסיונו, וכך כשימצא אותה כבר לא יאמין כל כך מהר לשקרים חיצוניים. בפרשה רואים זאת גם בעונש שניתן לקין. קין לא הצליח להתמודד עם דחייה, ולכן כעת יהיה עליו ללמוד לאט לאט להתמודד עמה, כאשר יהיה עליו לשאת לכל מקום את 'אות הקין', ולחיות עם התגובות החיצוניות. הוא יגלה את האמת שלו כבעל ערך עצמי בלתי תלוי.
 
לאחר החטא הראשון האדם נשלח לעולם עם סבל וכאב, כיוון שזו הדרך לדחוף אותו לבחור באמת. השקר יגרום לו לסבל ולריק, כך שיניע אותו לחפש משהו אחר. לאדם יש ידע מוקדם מגן העדן מהי אותה אמת, כיוון שהיא פנימית לו, היא חלק ממהותו, והשקר חיצוני. כשהאדם מוצא את האמת, הוא יודע שמצא אותה.
*
צ'ארלס דיקנס התחיל את ספרו "דייויד קופרפילד" במשפט "דפים אלה יוכיחו אם אהיה אני גיבור קורות חיי, או אם יימסר תפקיד זה לידי איש אחר". גם ספר בראשית (להבדיל, כמובן) מתחיל באופן דומה- האם יצליח האדם (למרות מה שנראה כנקודת פתיחה דיי גרועה...) לסרב לשקרים שינסו לבלבל אותו בעולם מורכב, ולהיות הגיבור של סיפור חייו? ימים יגידו.
 
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על החטא ועונשו
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines