>
יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



נשים

דף הבית » נשים » הורוּת ואמהוּת


הורים מעורבים


16/09/2014
עד כמה ההורה נדרש להיות מעורב ולעזור לילד בכל נושאי ביה``ס? במה מומלץ לעזור ובמה לא כדאי?


שלום לכן אמהות יקרות,
סופסופ החלה שנת הלימודים ואיתה השגרה המיוחלת...
וכבר מגיעים עלינו לטובה החגים.
תחילת שנת הלימודים מעירה את ההורים מתרדמת החופשה מהלימודים הישר לכל האתגרים שמציבים לנו הלימודים של ילדינו.
הדור הזה בו אנו חיים מאופיין באכפתיות רבה מצד ההורים ובמעורבות סוחפת בכל הקשור לביה"ס וללימודים.
אכן, אני נפגשת עם הורים רבים, רציניים ואחראיים שנושא ביה"ס קרוב לליבם והם נושאים בעול הלימודים של ילדיהם עד כדי "קריסה" וכמובן שזה מאוד לא קל ולא פשוט ואם תרצו גם לא נכון ולא מועיל לילד להתפתח כילד עצמאי שמסוגל לקחת אחריות.
אחת השאלות הנפוצות שנשאלות ע"י ההורים, עד כמה אני אמור להיות מעורב ולעזור לילד בכל נושא ביה"ס, עזרה בשעורי בית, הכנה לבחינה ומעקב צמוד למועדי המבחנים?
הורים מעורבים- אורה כהן
התשובה שלי מתחלקת לכמה שכבות גיל, בכתה א' עדיין אין לילד הרגלי למידה וכאן תפקיד ההורה להקדיש מזמנו כדי לעזור לילד שזו שנתו הראשונה בביה"ס, לרכוש מיומנויות והרגלי למידה, כמוכ' ללמד אותו כיצד מכינים את הילקוט ערב קודם.
אני סבורה שנכון שההורה יעמוד ליד הילד, יסביר ויתן לילד לעשות בכוחות עצמו.
לא נכון שהורה יעשה עבור הילד שירותים מיותרים שהילד מסוגל לעשות בכוחות עצמו, כיון שזה מאוד נוח לילד ואנחנו לא מעוניינים שהוא יתמכר לנוחות הזאת, לכן ההורה ידגים והילד יעשה, ולאט לאט לתת לילד לשבת בעצמו מול שיעורי הבית ולהתמודד כאשר ההורה נמצא בקרבת מקום ויושיט עזרה כאשר יתבקש.
בכיתה ב' אנחנו משחררים קצת ומאפשרים לילד להכין שיעורי בית, תוך כדי סיוע של ההורה בהסבר בעת הצורך ולאמן את הילד להתמודד עם המטלות תוך כדי שאנחנו קשובים לו ולצרכיו.
חשוב מאוד סדר יום ברור שיעזור לילד לקחת אחריות וזה מצריך מההורה להציב גבולות ברורים.
ג'-ד' הילד אמור לקחת אחריות על תפקידו כתלמיד וזה מאוד תלוי עד כמה ההורה העביר אחריות לילד.
ה' ו' מן הראוי שהילד יהיה מסוגל להתעורר ולצאת בבוקר בזמן לביה"ס,לקחת אחריות מלאה על סיום המטלות וסדור הילקוט ערב קודם, אנחנו חייבים להיות מודעים לכך שכל ילד שונה מילד אחר ואנחנו אמורים להקשיב ולהבין מהם היכולות והחוזקות שלו וכדי להעצים אותו אנו אמורים להאיר עליהם כדי שידע על כך ויתחזק.
בהארת היכולות והחוזקות אנחנו בונים קומה ועוד קומה בנפש הילד עד שהילד מתחזק ונעשה לילד בעל תחושת ערך גבוהה.
היום אנחנו מוצאים יותר ויותר תלמידים שמאובחנים בקושי כלשהוא והקושי הזה מקשה עליהם מאוד לעמוד בקצב הנדרש בכיתה וכאשר זה קורה הם ננזפים,מקבלים עונשים ומזמנים את ההורים לעיתים תכופות לביה"ס עם תלונות על התנהגות שאינה ראויה, שהתלמיד מתעצל, מזלזל בלימודים ועוד כהנא וכהנא...
כהורים חשוב שנדע שכל אדם נברא עם רצון להצליח ולהתקדם,זהו חלק אימננטי באדם כיצור חברתי שרוצה להרגיש משמעותי, מוערך ושייך.

כאשר אני שומעת מהורה שמגיעות תלונות מביה"ס על חוסר רצון ללמוד, לחוסר אחריות, להפרעות חוזרות ונשנות אני נוהגת לשאול את ההורה מספר שאלות כדי לנסות ולהבין מה קרה שנשבר לו הרצון ללמוד,מה הסיבה שהוא מפריע?
לפני ששמים על הילד כותרות ומתייגים אותו כ 'ילד העצלן', 'יכול ואינו מתאמץ', 'מפריע במהלך השיעור' וכו' ראוי לבדוק יחד עם הילד את הסיבה לכך שאינו רוצה ללמוד או לשתף פעולה ומה הסיבה שמפריע בכיתה, מפטפט וכו'.
כאשר הילד חווה אכפתיות,הערכה ואמון מצד הסמכות ההורית והחינוכית, הוא ישתף פעולה ופתאום נגלה שישנם דברים שלא שמנו לב או שלא נתנו את הדעת על כך ובאמת,בתנאים האלה יש לילד את כל הסיבות כדי שיקשה עליו להתרכז בלימודים.
לא פעם אנחנו מגלים קושי חברתי,פגיעות או התעללות מצד תלמידים בביה"ס או בסביבה, השפלות ונידויים.
פעמים רבות אנחנו שומעים שמשהו ביחסים עם המורה יוצר בעיה רגשית שמקשה עליו.
יחסים עכורים בבית בין ההורים, אוירה קשה, קשיים כלכליים, גירושין, חולי,כל אלה עלולים להוות מכשול ביכולת התלמיד להתרכז והוא צובר שעות רבות של חסר שקשה להדביק את החסר הזה והוא נמנע כיון שהוא חווה כישלונות וקשה לו עם זה.
כל ילד מגיב אחרת לסיבות הסובבות אותו,אין ילד שדומה לילד אחר ולכן גם אין מקום להשוואה.
ילדים עם לקות אינם יכולים לעכל חומר רב של לימודים כמו ילד ללא לקות, למרות שהילד עם הלקות ישקיע אנרגיה וזמן רב,יקשה עליו לעמוד בסטנדרטים הנדרשים בביה"ס. חייבים לקחת כל מקרה לגופו ולתת את מלוא תשומת הלב והדעת כדי שלא ייוצר מצב שחלילה יישבר לילד הרצון וגם תחושת הערך תפגע וזה הולך ומתעצם.
חשוב לעזור לילד לחוות כמה שיותר הצלחות כיון שהצלחה מביאה בעקבותיה רצון להמשיך ולהשקיע ובעקבותיה מגיע הכבוד ותחושת ערך עצמי גבוהה.
כאשר חלילה הילד חווה כישלונות הוא מאבד לאט לאט את הרצון להשקיע כיון שממילא אינו רואה תוצאות, הוא מרגיש לא שוה ותחושת הערך שלו מפוקפקת.
יהי רצון ונזכה כולנו לחזק את ילדינו, לעזור להם ליראות את היכולות והחוזקות שקיימים בהם ובע"ה שיצאו לחיים הבוגרים עם תחושת ערך גבוהה.
מאחלת לכן שנה טובה ומתוקה ורוב נחת מכל יוצאי חלציכם.
שלכן,
אורה.
בברכה
אורה כהן
מנחה במשפחה להורות וזוגיות
מכוונת אישית
מתוך חיבור ליהדות
0546-280744 
 
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על הורים מעורבים
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines