>
יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך



נשים

דף הבית » נשים » הורוּת ואמהוּת


תנו להם לקשקש


04/02/2014
הציור הוא מעין שפה בה הילד מבטא את תחושותיו. ישנם כמה סיבות לכך שהילד לא רוצה לצייר.


עשר אצבעות לי יש,
כל דבר יודעות הן
לצייר ולקשקש...
"הילדה שלי בת 4, לא רוצה לצייר. מה זה אומר?", כך פנתה אלי אמא לפני כשבועיים במהלך הרצאה שמסרתי בפני עשרות נשים בדרום הארץ.
הציור הוא מעין שפה בה המצייר מבטא את תחושותיו ואת הרגשות שלו בצורה בלתי מילולית.
הביטוי הלא מילולי מאפשר גם לילד שאין לו את המילים המתאימות, או לא רוצה לחשוף בפנינו את המילים המתאימות, לזהות את רגשותיו ולהביע אותם.
הציור זה אחד מהדרכים החשובות (דרך אגב, במחיר לא יקר...) בו הילד יכול לבטא את עצמו.
ילדים מטבעם אוהבים בדרך כלל לצייר, מכיוון שהציור מספק צרכים רגשיים, וחווית הנאה, יש לילדים צורך לחקור את העולם ולהתנסות. הציור מהווה עולם קסום של אין סוף אפשרויות וגילויים. באמצעות הציור אפשר גם לממש את הסקרנות הילדית והרצון ליצור ולהתבטא.
ילדים מציירים גם מתוך חוויה חושית תנועתית שגורמת להנאה.
כאשר ילד אינו רוצה לצייר, ראשית יש לבדוק טונוס שרירים נמוך, חגורת כתפיים חלשה ומוטוריקה לקויה.
כמו כן יש לבדוק האם יש התערבות יתר מצד מבוגרים, או לחילופין ביקורת על תוכן ונושא הציור, הגורמים להימנעות מציור.
חשוב לציין שאחד הסימנים ללקות למידה בגיל מוקדם הוא הימנעות מציור או העתקות.
ילדים מציירים - אתי בורוכוב
מחקרים מצאו שילדים הנמצאים במצב מצוקה נמנעים פעמים רבות מציור, המצב חזק יותר כאשר חוסר הרצון לצייר מתרחש לאחר שהילד בעבר צייר ונהנה מכך, מצב זה אופייני לעיתים לילדים הסובלים מאלימות מהמשפחה או מגורם חיצוני אחר.
יש ילדים שמציירים, אולם הם עושים (בצורה עקבית, לא באופן חד-פעמי) מעט מאד קווים וצורות בדף, כך שרוב חלל הדף נותר חלק. כדאי לבדוק אצל ילדים אלו אפשרות של קושי בשפה, בתקשורת או קושי בריכוז וכן לשלול לקות למידה.
ציור כמניע ליצירתיות

אם שללנו את הסיבות הנ"ל, יתכן שהילד פשוט אינו מגלה עניין בציור, כך שאין להימנעות מהציור משמעות אבחונית.
אולם חשוב לנסות ולעודד את הילד לצייר מכיוון שלציור יש יתרונות חשובים כמו:
הכנת היד מבחינה גרפו מוטורית לכתיבה, ביטוי עצמי של רגשות, פחדים ורצונות.
הציור מהווה אמצעי כדי להקשיב לשפת הרגש האישית - צורות וסמלים בציור מהווים משמעויות פנימיות .
הציור הוא מניע ליצירתיות. הילד יכול לברוא מציאות ולהמציא יש מאין, בילדות יש גישה ישירה לעולם החושים ללא שיפוט ובאופן תמים, תמימות זו עוזרת ליצירתיות בציור.
הציור הוא אמצעי לעיבוד מידע: עיבוד המידע חזותי (כמו הצגה שראה) ושמיעתי (כמו סיפור או קלטת ששמע).
 
כמה טיפים לסיום
אם בכל זאת הילד אינו מצייר כדאי למצוא תחליפים כגון:
צבעי אצבעות וגואש אשר מרפים את פרק כף היד
פלסטלינה: לישה ובנייה טובה מאד לחיזוק כפות ידיים, חיזוק שרירים, גמישות פרק כף היד, הגברת טונוס שרירים והפרדת אצבעות.
משחק בחמר ובחול.
תיאטרון בובות כאמצעי להבעה עצמית.
מריחת צבעי פנדה על נייר-מחזק שרירים.
 עבודה בגבס, יש ילדים המתקשים לצייר או לראות כיצד נראה חפץ בדמיונם, ובגבס התוצאה מהירה, ולכן ילדים אוהבים זאת.
 
אתי בורוכוב, מאבחנת, מורה ומרצה לגרפולוגיה, גרפו-תרפיה וציורי ילדים, מנהלת המכון "פנימיות הכתב והציור".
אתי בורוכוב - גרפולוגית - מאבחנתפרטים ליצירת קשר:
052-8000890 | 08-6343922    
 
כתוב תגובה
הנך מוזמן להגיב על תנו להם לקשקש
*שם:
  דוא''ל:
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines